Ako by to vyzeralo, keby sme nemali topánky?

Našľapovali by sme jemne, aby sme vnímali povrch a nerovnosti, po ktorých chodíme a eliminovali by sme tak nárazy. Topánky nohy síce chránia, no obmedzujú ich funkciu, prsty sú v topánke stláčané, nemajú priestor sa rozťahovať, posilňovať, svaly ochabujú…

Nohy sú základom celého nášho tela. Jedna štvrtina kostí a kĺbov v celom našom tele je práve na nohách.

V chodidlách máme viac nervových zakončení ako kdekoľvek inde na tele, okrem končekov prstov a pier. Naše nohy sú určené na to, aby sa hýbali, ohýbali, vnímali zem, nerovnosti, teplotu…

„Bežná“ obuv má väčšinou tvrdú, neohybnú podrážku, veľmi zlú – oblú špičku, takže palec ani malíček nemajú priestor na to, aby pracovali, sú zatláčané dovnútra, často vznikajú haluxy. Podrážka sa v oblasti päty zvyšuje, a tak nám táto vrstva materiálu „dovolí“ dupať. Pri takomto našľapovaní cez pätu dochádza k nárazom. Tento tvrdý dopad na pätu spôsobuje otrasy a trpia tým najmä kĺby – kolená, bedrá, či chrbtica. Taktiež ťažisko tela je v prípade vyvýšenej päty posunuté, svaly sa nezapájajú rovnomerne ako majú, brušné svaly neposilňujú.

Barefoot topánky sú vyrábané tak, že rešpektujú tvar nohy, nestláčajú prsty, práve naopak – majú dostatok priestoru na rozťahovanie. Umožňujú nohám pracovať, zapájať všetky svaly, ktoré pri bežnej obuvi nezapájame, nezaťažujú ani nijak neobmedzujú chodidlo. Svaly, šľachy aj kĺby sa neustále posilňujú, chodidlo sa prekrvuje. Barefoot topánky majú rovnú podrážku, tzv. „zero drop“ – nulový rozdiel medzi špičkou a pätou a tým podporujú správne držanie tela, prirodzené posilňovanie svalov chodidiel, brušných svalov a predchádzajú deformitám chodidiel.

Deti by mali chodiť naboso alebo chodiť „naboso“ v barefoot obuvi z rovnakých dôvodov ako dospelí, avšak navyše preto, že ich nohy aj mozog sa neustále vyvíjajú a rozvíjajú tiež svoju silu a rovnováhu.

Pri vyberaní barefoot obuvi majte na pamäti, že vždy je dôležitejší tvar špičky ako to, či je topánka mäkká a ohybná. Radšej luxusný priestor na prsty, ako mäkké topánky, ktoré síce ohnete cez polovicu ale majú veľmi zlú zaoblenú špičku, ktorá stláča prsty dohromady. Nechajte svoje prsty voľne sa pohybovať, pracovať do všetkých strán. Čím viac pohybu, tým lepšie. Naše nohy nás nosia celý život.

Poďte do toho a vyskúšajte, aké to je chodiť „barefoot“

Zdieľať

Mohlo by sa vám páčiť

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.